Іван Франко (Ivan Franko)
Іван Якович Франко (народився 27 серпня 1856, Нагуєвичі Дрогобицького повіту — помер 28 травня 1916, Львів) — український філософ, письменник, поет, вчений, публіцист, перекладач, громадський і політичний діяч.
Усебічно обдарований, енциклопедично освічений і надзвичайно працьовитий, Франко виявив себе на багатьох ділянках української культури. Він був поетом, прозаїком, драматургом, критиком й істориком літератури, перекладачем і видавцем. Сюжети для своїх творів Франко черпав із життя і боротьби рідного народу, але також із першоджерел людської культури — зі Сходу, античної доби й Ренесансу. Він був “золотим мостом” між українською і світовою літературами.
Нерідко Івана Франка називають титаном праці. Євген Маланюк свого часу писав: “Свідомо чи несвідомо, з власного пересвідчення чи ж чужого голосу, але кожен, почувши ім’я Франка, здіймає шапку незалежно від свого місця народження. Тут діє інстинкт величі”.
На світогляд Франка мали вплив позитивізм філософії Конта і Спенсера, еволюціонізм у природознавчих дослідах Дарвіна і Геккеля, теорії французських, німецьких, російських соціологів, літературні критики від Буальо і Лессінґа до Тена, Леметра, Ґійо, Брюнетьера, Брандеса та ін. Проте, Франко залишився собою, мав власний світогляд і ввійшов у свідомість наступних поколінь як невтомний будівничий людських душ українського народу.
Ранні роки
Іван Франко народився 27 серпня 1856 р. у селищі Нагуєвичі Дрогобицького повіту в Східній Галичині, поблизу м. Борислав, в родині селянина-коваля. Франко завжди говорив про себе як про “сина селянина, мужика”. Його батько, коваль, заробляв не тільки на власну сім’ю, але й на всю рідню, він дуже хотів дати синові хорошу освіту. Мати Івана Франка — Марія Кульчицька — походила із зубожілого польського роду. Це був не зовсім бідний селянський рід.
Навчався спочатку в школі села Ясениця-Сільна, потім у так званій нормальній школі при василіанському монастирі у Дрогобичі. У 1875 році закінчив у Дрогобичі гімназію. Обдарованому селянському хлопцеві, що на дев’ятому році втратив батька, свого найближчого порадника, було надзвичайно важко здобувати освіту. Доводилося жити на квартирі у далекої родички на околиці Дрогобича, нерідко спати у трунах, які виготовлялися у її столярній майстерні (“У столярні”). Навчаючись у гімназії, Франко виявив феноменальні здібності: міг майже дослівно повторити товаришам інформацію, яка подавалася вчителями на заняттях; глибоко засвоював зміст прочитаних книжок. А читав дуже багато: твори європейських класиків, культорологічні, історіософські праці, популярні книжки на природничі теми.
Інтенсивній самоосвіті гімназиста сприяла зібрана ним бібліотека, в якій нараховувалося близько 500 книжок і українською, й іншими європейськими мовами. Знайомство з творами Маркіяна Шашкевича, Тараса Шевченка, захоплення багатством і красою української мови викликають у нього підвищений інтерес до усної народної творчості, стимулюють запис її зразків.
Восени 1875 р. Іван став студентом філософського факультету у Львівському університеті.
Творчість
Перші літературні твори Франка — вірші і повість “Петрії і Довбущуки” — були друковані в студентському часописі “Друг”, членом редакції якого він став з 1875 року. Активна громадсько-політична і видавнича діяльність та листування з М. Драгомановим привернули увагу поліції, і 1877 р. Франко, разом із Михайлом Павликом, Остапом Терлецьким та іншими, був заарештований за соціалістичну пропаганду. Після восьмимісячного ув’язнення Франко ще активніше включається в громадсько-політичну роботу, допомагає в організації гуртків у Львові, дописує до польської газети “Praca”, знайомиться з працями Карла Маркса й Фрідріха Енґельса, та разом із Павликом засновує 1878 р. часопис “Громадський Друг”, який після конфіскації виходив під назвами “Дзвін” і “Молот”.
У 1880 р. Франка вдруге заарештовують, обвинувачуючи в підбурюванні селян проти влади. Після трьохмісячного ув’язнення Франко перебував під наглядом поліції і був змушений припинити студії в університеті.
Перший період Франка визначають його політичні поезії, своєрідні народні гімни: “Каменярі”, “Вічний революціонер”, “Не пора…” та інші, а також повісті “Boa constrictor”, “Борислав сміється”, “Захар Беркут” та низка літературознавчих і публіцистичних статей.
У 1881 р. році Франко став співвидавцем часопису “Світ”, після закриття (1882 р.) якого працював в редакції часопису “Зоря” і газеті “Діло”. Розійшовшися з народовцями, які побоювалися його радикально-соціалістичних і революційних ідей, Франко пробував заснувати незалежний орган і для здобуття підтримки двічі їздив до Києва — 1885 і 1886 рр.; там познайомився з київськими культурними діячами, серед інших з М. Лисенком і М. Старицьким, і в травні 1886 р. одружився з О. Хоружинською. На весіллі говорили, що цей шлюб — символ єдності Заходу і Сходу України. Та спокійне подружнє життя тривало недовго. У його житті з’являлися нові жінки: Ольга Рошкевич (перша наречена), Юзефа Дзвонковська, Уляна Кравченко, Климентина Попович, Ольга Білецька, Целіна Журовська. Сам Іван Якович визнавав: “Значний вплив на моє життя, а, значить, також на літературу мали зносини мої з жіноцтвом…”.
У 1888 р. Франко деякий час працював у часописі “Правда”. Зв’язки з наддніпрянцями спричинили третій арешт (1889 р.). 1890 року за підтримкою М. Драгоманова Франко стає співзасновником Русько-Української Радикальної Партії, підготувавши для неї програму, та разом з М. Павликом видає півмісячник “Народ”. Спільно з народовцями заснував Національно-Демократичну Партію, з якою співпрацював до 1904 р., і відтоді покинув активну участь у політичному житті. На громадсько-політичному відтинку Франко довгі роки співпрацював з М. Драгомановим, цінуючи у ньому “європейського політика”. Згодом Франко розійшовся з Драгомановим у поглядах на соціалізм і в питанні національної самостійності, закидаючи йому пов’язання долі України з Росією (“Суспільно-політичні погляди М. Драгоманова”).
Іванові Франку належить ініціатива ширшого вживання в Галичині назви “українці” замість “русини” – так традиційно називали себе корінні галичани. В “Одвертому листі до галицької української молодежі” Франко писав: “Ми мусимо навчитися чути себе українцями — не галицькими, не буковинськими, а українцями без соціальних кордонів…”
Наукова діяльність
Поряд активної громадської і літературної діяльності, Франко продовжував свої студії, спочатку в Чернівецькому університеті, згодом у Віденському. У 1894 р. Франко габілітувався у Львівському університеті з історії української літератури, але професури не здобув через опір намісника Бадені і галицьких реакційних кіл. У 1894-1897 рр. Франко разом із дружиною Ольгою видавав часопис “Житє і Слово”, в якому серед інших з’явилась його стаття “Соціалізм і соціал-демократизм” з гострою критикою української соціал-демократії й соціалізму Маркса й Енгельса. Критику марксизму, як “релігії, основаної на догмах ненависти і класової боротьби”, Франко продовжив у передмові до збірки “Мій Ізмарагд”.
З 1894 р., з приїздом М. Грушевського до Львова, Франко тісно співпрацював із НТШ (Наукове товариство ім. Т.Г. Шевченка) (1899 р. — став його дійсним членом, 1904 р. — почесним), публікуючи у “ЗНТШ” більшість своїх наукових праць, історико-літературних нотаток, рецензій; Франко працював також в Етнографічній Комісії, очолював Філологічну Секцію НТШ. Саме завдяки Франку і Грушевському НТШ стало фактичною академією наук. У 1898 р. українська громада урочисто відзначила 25-літній ювілей літературної діяльности Франка.
Покинувши в 1897 р. журналістику, до чого призвела його стаття у віденській газеті “Die Zeit”, в якій він назвав Міцкевича поетом зради (Der Dichter des Verrates), Франко повністю віддається спільно з Грушевським і В. Гнатюком редагуванню “Літературно-Наукового Вісника”; фактично вся редакція була в руках Франка.
Останні роки життя
З 1908 р. стан здоров’я Франка значно погіршився, однак він продовжував працювати до кінця свого життя. За останній період він написав “Нарис історії українсько-руської літератури” (1910 р.), “Студії над українськими народними піснями” (1913 р.), здійснив велику кількість перекладів з античних поетів. 1913 р. вся Україна святкувала сорокарічний ювілей літературної праці Франка.
Період останнього десятиліття життя Франка — дуже складний. За розповідями сина Андрія: “У цей період батька переслідував дух померлого дідуся, який бив його золотим молотом по руках…” “Протягом 14-ти днів я не міг ані вдень, ані вночі заснути, не міг сидіти, і, коли, проте, не переставав робити, то робив се серед страшенного болю” – писав Іван Франко. За таких обставин, за неповний рік до смерті Франко творить 232 поетичні переклади і переспіви, обсягом близько 7000 поетичних рядків.
Помер Іван Франко 28 травня 1916 р. у Львові. Через два дні відбулося кількатисячне урочисте прощання на Личаківському цвинтарі. Спочатку поховали Івана Яковича в чужому склепі. Лише через 10 років останки Франка були перенесені в окрему могилу, відому своїм пам’ятником, на якому Франко-каменяр “лупає сю скалу”.
Цитати
Героїзмом можна назвати тільки таке діло, де мука і терпіння одиниці здобуває або окуплює добро цілого народу.
Хто з злом не боресь, той людей не любить.
Хто твердить — люблю свій народ, а не виконує своїх обов’язків перед ним, — той твердить лож.
Мій патріотизм — се не сентимент, не національна гордість, то тяжке ярмо.
Народ, що не усвідомлює значення рідної мови для свого вищого духовного життя і сам її покидає й відрікається, виконує над собою самовбивство. Народ, що не шанує своїх великих людей, не варт звання освіченого народу.
І ласки панські, й панські жарти — Мужик все виніс на спині.
Посилання
- Введення в візійний ряд: ІВАН ФРАНКО «Поза межами можливого» (Проект “ВІЗІЯ”)
- IВАН ФРАНКО: «ОДВЕРТИЙ ЛИСТ ДО ГАЛИЦЬКОЇ МОЛОДЕЖІ» — для уважного молодого читача (Проект “ВІЗІЯ”)
- Творчість Франка. Збірки
- Біографія Івана Франка
- Сотворення світу (Іван Франко)
- Твори Франка на Ukrcenter
- Твори Франка на Lib.ru
Фільм про Івана Франка зі Святославом Вакарчуком
Частина перша
Частина друга
Частина третя
Частина четверта
Частина п’ята
Частина шоста
Сайт
Квітень 2, 2010
#
З задоволенням подивився фільм з Вакарчуком. Стильно, сучасно та дуже актуально в контексті “пошуку героїв нації” та переформатування стереотипів радянських часів. А хто скаже, де можна знайти ще десь подібні фільми в Україні? Чи має ще щось подбіне Вакарчук С.?
Сайт
Вересень 20, 2010
#
Щось подібне має п.Ярослав Грицак. Бо фільм фактично є екранізацією (як на мене не зовсім успішною) його монографії “Пророк у своїй Вітчизні”. Але дякую на добрім слові.