Майкл Портер (Michael Porter)
Майкл Портер (Michael Porter) — професор кафедри ділового адміністрування Гарвардської бізнес-школи (Harvard Business School), визнаний фахівець в області вивчення економічної конкуренції, зокрема конкуренції на міжнародних ринках, між країнами і регіонами. Розробив теорію конкурентних переваг країн, яку багато хто вважає новою парадигмою в економічній науці.
Майкл Портер народився в 1947-му році в штаті Мічиган у родині армійського офіцера. Закінчив Прінстонський університет, потім отримав ступені магістра бізнес-адміністрування і доктора філософії в Гарвардському університеті, причому кожен етап навчання завершував відмінно. З 1973-го працює в Гарвардській бізнес-школі (був наймолодшим професором за всю історію цього коледжу). Провів величезну дослідницьку роботу з вивчення понад 100 галузей в різних країнах.
Портер був призначений в президентську комісію з питань галузевої конкурентоспроможності президентом Рейганом, а також був запрошений губернатором Масачусетса Вільямом Велдом (William Weld) на посаду голови губернаторської ради з економічного зростання та технологій.
Майкл Портер консультував такі країни, як Індія, Нова Зеландія, Канада та Португалія. Розробляв регіональну стратегію для президентів країн Центральної Америки. У 1990-і роки консультував уряд Південної Кореї. У 2006-му був запрошений як консультант урядом Росії з метою аналізу конкурентоспроможності країни.
Теорія конкуренції
Майкл Портер ввів поняття економічного кластера, показавши, що конкурентоспроможність компанії багато в чому визначається конкурентоспроможністю її економічного оточення.
На думку М. Портера, що сильніше розвинута конкуренція на внутрішньому ринку країни і вище за вимогу покупців, тим більшою є ймовірність успіху компаній із цієї країни на міжнародних ринках (і навпаки, ослаблення конкуренції на національному ринку приводить, як правило, до втрати конкурентних переваг). Портер аналізував чотири види конкурентних стратегій — на основі «чинників» (природних ресурсів, дешевої робочої сили тощо), інвестицій, інновацій і багатства (накопичених ресурсів), показавши, що економічного домінування досягають ті країни, які конкурують на основі інновацій.
Майкл Портер прийшов до висновку, що подолання природних труднощів (наприклад, викликаних несприятливими природними умовами) при правильній стратегії приводить до зростання конкурентних переваг. Тобто в процесі подолання труднощів виробляється технологія, за допомогою якої подібні проблеми можна долати і в інших країнах, де вони менш виражені.
Про стратегію
Дуже багато часу та уваги Портер приділяє питанням, пов’язаним зі стратегією. Він вважає, що управлінцям, які займаються розробкою стратегічних планів компанії часто не вистачає простоти та ясності уявлень про те, що таке стратегія і в чому полягає її успішність. Майкл Портер — один із найвідоміших стратегів у світі — протягом кількох останніх років їздить світом задля того, щоб розповісти про це людям.
Головна і найбільша помилка, яку часто роблять стратеги — це боротьба з конкурентами в одній ніші. “Копіювання дій конкурентів — це провал із точки зору стратегії”. Саме тому ціль компанії — не стати найкращою у своїй галузі, не стати номером 1 чи 2. А стати унікальними — знайти таку пропозицію цінності, що конкурентів просто не залишиться.
Суттєва частина стратегії полягає у правильному виборі, коли дві стратегічні позиції несумісні між собою. Інакше кажучи, хороша стратегія передбачає вміння визначити, що компанії не варто робити.
Окрім того, важливим аспектом стратегії є її постійність — стабільність основної пропозиції цінності. Не можна постійно “кидатися з боку в бік”, намагаючись догодити своїм клієнтам. Так ви лише зашкодите своїй репутації і “виб’єтесь” зі своєї стратегії.
Багато говорить Майкл Портер про генерального директора компанії, наголошуючи, що він не є ані “споживачем”, ані “рушієм” стратегії. Роль голови компанії в розробці та реалізації стратегії зводиться до таких функцій:
- постановка запитань, відповіді на які повинні бути втілені в стратегічному плані;
- вибір учасників розробки стратегії;
- особиста участь на ранніх етапах розвитку стратегії в кожному бізнес-підрозділі компанії;
- донесення основних стратегічних планів компанії до ради директорів;
- залучення зовнішніх консультантів.
При цьому в жодному разі не можна забувати, що стратегія повинна стосуватися всіх членів організації, а не лише її топ-менеджменту. “Якщо співробітник компанії (будь-якого рівня) категорично не згоден і не здатен прийняти вибрану стратегію — це означає лише, що ця людина НЕ може далі продовжувати роботу у вашій організації”.
Майкл Портер наголошує, що стратегією не є: цілі, візія, реструктуризація, злиття та поглинання, альянси та партнерства, технології, інновації, аутсорсинг та навчання. Стратегія — це:
- унікальна пропозиція цінності;
- ланцюжок створення цінності, який відрізняється від конкурентів;
- чіткі компроміси та визначення того, чим компанія не буде займатися;
- дії, які узгоджуються між собою і взаємно підсилюють ефект;
- постійність позиціонування.
Нагороди та досягнення
Серед численних нагород, присуджених професору Портеру, є три нагороди McKinsey за статті, які публікувалися в Harvard Business Review; нагорода George R. Terry Book від Академії менеджменту за конкурентну перевагу, як видатний внесок у розвиток менеджменту; нагорода Adam Smith від Національної асоціації промислових економістів і сім почесних докторських ступенів.
Серед більш ніж 15 книг та 60 статей, написаних Портером можна відзначити “Конкурентні стратегії: Методики аналізу конкурентів” (Competitive Strategy: Techiques for Analyzing Competitors) (1980), “Конкурентна перевага: Створення та підтримка найвищої результативності” (Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance) (1985), “Конкурентні переваги країн” (Competitive Advantage of Nations) (1990).
Цитати
Компанія лише тоді здатна перевершити конкурентів, коли вона здатна формувати довгострокову відмінність.
Суть стратегії полягає у вмінні вибрати те, від чого потрібно відмовитися.
Щоб успішно конкурувати на міжнародних ринках, компанії будь-якої країни повинні постійно впроваджувати інновації і нарощувати свої конкурентні переваги.
Стратегія — це визначення території, в межах якої компанія є унікальною.
Зміни — це можливості. З іншого боку — зміни можуть збити з пантелику.
Стратегія повинна бути стабільною. Її не можна постійно змінювати.
Якщо все, що ви робите — давно вже було зроблено конурентами, то навряд чи вам вдасться досягнути особливого успіху.
Компаніям доводиться бути “шизофреніками”. З одного боку, їм потрібно володіти стабільною стратегією, а з іншого — необхідно постійно і дуже швидко змінюватися.
Стратегія починається з правильної цілі.
Головним стратегом компанії повинен бути її керівник.
Не можна забувати про фундаментальну відмінність між стратегією та операційною ефективністю.
Відібрані праці
- How competitive forces shape strategy
- Competitive Strategy
- Competitive Advantage
- From Competitive Advantage to Corporate Strategy
- What is Strategy
- On Competition
- Strategy and the Internet
- Strategy and Society: The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility
Посилання
- Біографія Майкла Портера на сайті Гарвардської бізнес-школи (англ.)
- Біографія Майкла Портера у Wikipedia (англ.)
- Премія Портера (англ.)
- книга “Конкуренция” (рос.)
- книга “Конкурентная стратегия” (рос.)
- книга “Конкурентное преимущество” (рос.)
- книга “Переосмысление системы здравоохранения” (рос.)
Сайт
Січень 5, 2010
#
[...] ЛІДЕРИ ДУМОК Майкл Портер (Michael Porter), професор Гарвардської бізнес-школи та визнаний [...]
Сайт
Березень 1, 2012
#
[...] ЛІДЕРИ ДУМОК Майкл Портер (Michael Porter), професор Гарвардської бізнес-школи, пояснює, чому [...]
Сайт
Березень 15, 2012
#
[...] ДУМОК У цьому короткому двохвилинному відео Майкл Портер (Michael Porter) розповідає, чим насправді є стратегія, а [...]
Сайт
Березень 23, 2012
#
[...] ЛІДЕРИ ДУМОК Майкл Портер (Michael Porter), професор Гарвардської бізнес-школи, ділиться своєю [...]
Сайт
Квітень 4, 2012
#
[...] ЛІДЕРИ ДУМОК Професор Гарвардської бізнес-школи Майкл Портер дає інтерв’ю щодо розвитку бізнесу в сучасних [...]
Сайт
Квітень 20, 2012
#
[...] набір цитат професора Гарвардської бізнес-школи Майкла Портера (Michael Porter) із Global Investment Conference, яка відбулася у Лондоні. Майкл [...]
Сайт
Травень 3, 2012
#
[...] ЛІДЕРИ ДУМОК Майкл Портер (Michael Porter), професор Гарвардської бізнес-школи, дає інтерв’ю [...]
Сайт
Травень 17, 2012
#
[...] ЛІДЕРИ ДУМОК Майкл Портер (Michael Porter), професор Гарвардської бізнес-школи, відповідає на [...]
Сайт
Червень 5, 2012
#
[...] ЛІДЕРИ ДУМОК Майкл Портер (Michael Porter) пояснює, чому важливо розуміти конкурентну ситуацію у [...]
Сайт
Червень 14, 2012
#
[...] ЛІДЕРИ ДУМОК Майкл Портер (Michael Porter), професор кафедри ділового адміністрування [...]
Сайт
Червень 25, 2012
#
[...] ЛІДЕРИ ДУМОК Майкл Портер (Michael Porter), професор кафедри ділового адміністрування [...]
Сайт
Жовтень 28, 2013
#
[...] та уряди розв’язувати нагальні соціальні проблеми? Майкл Портер (Michael Porter), професор Гарвардської школи бізнесу, [...]