Пітер Друкер (Peter Drucker)
Пітер Фердинанд Друкер (нім. Peter Ferdinand Drucker) (1909-2005) — американський вчений австрійського походження, економіст, публіцист, педагог та один із найвпливовіших теоретиків менеджменту XX століття.
Багато хто стверджує, що жодна особистість не зробила такого великого внеску на розвиток бізнесу в XX столітті, як Пітер Фердинанд. Фактично він створив менеджмент як дисципліну в 50-их рр., перетворивши цю непопулярну і нешановану спеціальність у необхідну умову розвитку бізнесу, “яка відображає дух нового часу”.
Народився Пітер Друкер у 1909 у Вені, Австрія. Навчався в університетах Австрії та Великобританії, отримав науковий ступінь у сфері публічного та міжнародного права. Працював газетним репортером у Франкфурті, Німеччина і економістом в одному із банків Лондона.
У 1937-му році Друкер переїхав до США і почав викладати політику та філософію у Беннінгтонському коледжі. Більше двадцяти років (1950-1971) він був професором менеджменту у Вищій школі бізнесу Нью-йоркського університету. З 1971-го року Друкер — професор соціальних наук та менеджменту в університеті Клермонт, а у 1984-му році його іменем була названа Вища школа менеджменту цього університету.
З 1940-их Пітер Друкер пише книги з менеджменту, багато з яких створили справжню революцію в управлінні бізнесом. Його перу належить тридцять одна книга: тринадцять із них присвячені проблемам суспільства, економіки та політики, п’ятнадцять — менеджменту, дві — художні, одна — автобіографічна.
Друкер мав власну колонку у Wall Street Journal, а також його статті часто публікувались у Harvard Business Review та інших виданнях.
21 липня 2002-го року президент США Джордж Буш молодший вручив Пітеру Друкеру Президентську Медаль Свободи. Друкер також має почесний докторський ступінь у багатьох університетах світу. Окрім того — він обіймає посаду почесного голови заснованого ним Leader to Leader Institute.
Внесок Пітера Друкера в теорію та практику світового менеджменту
Коли у 1980-му році Джек Уелч був призначений виконавчим директором General Electric, він вирішив зустрітися з Пітером Друкером, австрійським інтелектуалом. Друкер задав йому одне зі своїх „великих питань”, яке настільки заінтригувало Уелча, що займало його думки і протягом наступних декількох років. „Якщо б ви не займались тією справою, якою займаєтесь, то чи стали б займатися нею зараз?” — запитав його Друкер. Відповідь на це запитання багато що пояснює!
Протягом шести десятиліть Друкер був самим бажаним радником виконавчих директорів, серед яких були Уолтер Рістон з Citicorp, Давид Рокфеллер з Chase Manhattan Corp., Генрі Льюс з Time Inc. і Марко Уіллес з Times Mirror Co. Він винайшов термін “управління за допомогою цілей” і допоміг розробити об’єктивні ступені зарплати і просування. Він визначив важливість “працівника знань” — еліти білих комірців — одним з перших серед теоретиків менеджменту.
Друкер хотів орієнтувати компанії на клієнтів, а не тільки на технологію. Працюючи в стилі відомого віденського психоаналітика, Друкер зондував глибоко, задавав питання і відстежував зв’язки. Він читав лекції на такі теми, як демографічні зміни в Латинській Америці, переміщення селян із сільської місцевості в міста і про те, як це впливає на бізнес. Здатність Друкера схоплювати нові ідеї і вселяти впевненість керівникам викристалізувалася в ролі, що він грав, допомагаючи відділу реактивних двигунів компанії GE зробити революцію в області комерційного авіабудування. Треба було переконати авіабудівників, що поставляли літаки для військових, що має сенс затратити гроші на розробку цивільного літака. Роль Друкера складалася в допомозі менеджерам відділу реактивних двигунів GE.
Друкер іноді помилявся, і довгострокові наслідки цього були приголомшливими. “Ми розробили саму наукову у світі систему компенсацій, і вона ледь не розвалила GE”, — визнає Друкер з часткою самозасуджуючого гумору.
Коли Друкеру виповнилося 90 років, він продовжував консультувати, хоча і рідко залишав свій скромний будинок у Клермонте, штат Каліфорнія. Він все ще працює на факультеті Друкерівської школи управління в Клермонтському Університеті. Однак він більше не впевнений, що корпорації — це організації для “створення громадянства”, і турбується, що рухливість сьогоднішнього наукового суспільства створює нові соціальні проблеми. “Корпорації, що колись будувалися, щоб стояти, як піраміди, тепер більше схожі на намети”, — говорить він.
В центрі уваги теорії Друкера — підприємницька діяльність, інновації, роль менеджерів в організації, організаційні цілі і логіка формування організаційних структур. Він є одним із творців теорії управління за цілями, розробником методу навчання за кейсами (case study), ініціатором порівняльного дослідження культур.
Відповідно до його концепції, суспільство — це глобальна організація, причому нинішня стадія його розвитку обумовлена домінуванням ринкових стосунків і визначається як “глобальний торгівельний центр”.
Саме Друкерові належить ряд відомих і широко використовуваних принципів і положень у менеджменті. Наприклад: визначення менеджменту “як проблемної ініціативи”, а менеджера “як динамічного елемента будь-якого суспільства”. З його ім’ям зв’язані тези: “децентралізація управління — це спосіб упорядкування великої організації”, “оптимізація приватних функцій організації не веде до оптимізації цілого”.
В рамках теорії управління за цілями, діяльність по формуванню і встановленню системи цілей і роботи з ними розглядається як головна задача менеджера, а система цілей — як фактор, що впливає на структуру організації і забезпечує її ефективне функціонування і довгостроковий розвиток.
Друкер розглядає управління за цілями як необхідний елемент діяльності менеджерів у діловій організації і вважає, що їх основними функціями є формування цілей і співвіднесення із загальними цілями.
Ґрунтуючись на уявленні про ділову організацію як про систему, що має безліч потреб, Друкер думає, що менеджери повинні обов’язково враховувати і відбивати у сформованій на різних рівнях організації системі цілей.
Пітер Друкер пов’язує виникнення системи цілей з різноманіттям задач, які розв’язуються менеджерами в різних секторах, а також з розмаїтістю потреб різних соціальних груп як усередині, так і поза організацією, зацікавлених у її діяльності. Він формує дві тези:
- Менеджер не може ефективно керувати організацією, орієнтуючись тільки на економічну мету.
- Робота з удосконалення системи цілей і із системою цілей необхідна будь-яким діловим організаціям, оскільки їхнє виживання й успішний розвиток залежать від задоволення різноманітних потреб соціальних груп.
Виходячи з цього, П. Ф. Друкер формує зразковий перелік цілей організації, зв’язаних:
- з визначенням типу (типів) ринків, на якому вона повинна працювати;
- з установленням типу продукту, що випускається на даний ринок;
- з визначенням рівня планованого прибутку;
- з установленням типу і джерела необхідних ресурсів;
- з відношенням до нововведень і припустимого ризику;
- із задоволенням потреб персоналу;
- із забезпеченням суспільного визнання її діяльності в більш широкому соціумі;
- з розвитком менеджменту як головного фактора організаційного розвитку.
У рамках даної концепції робота з цілями необхідна для підвищення ефективності діяльності і розробки довгострокових стратегій розвитку організації. Зміст цієї роботи може бути зведений до вибору переліку цілей, розміщенню пріоритетів у системі цілей, “врівноважуванню” та “жонглюванню” цілями. Нарешті, саме зі співвіднесеннями реальних результатів із планованими (на основі створеної системи цілей), а також зі співвіднесенням цілей між собою зв’язується оцінка ефективності діяльності організації.
Розглядаючи цілі як планований результат діяльності організації, Пітер Друкер намагається визначити задачі, рішенню яких сприяє робота з цілями:
- оцінка “широкого спектра комерційних, виробничих і соціальних процесів” і їхньої інтерпретації”;
- перевірка істинності тверджень, латентно закладених менеджером в основу проведеного курсу;
- оцінка і прогнозування поводження окремих працівників, підрозділів і інших організацій;
- удосконалювання діяльності організації.
Управлінські поради та основні ідеї Пітера Друкера
Жодна організація не може зберігати застиглу форму. Навколишній світ постійно змінюється, і якщо компанія не прагне крокувати з ним в ногу, то незабаром вона залишиться поза ним. Так що дуже важливо, щоб керівник завжди знаходився перед технологією, яка змінюється. Якщо метою керівника є максимальна віддача, це допомагає підняти рівень усіх, хто з ним працює і загальною метою у всій організації стає удосконалювання. Люди завжди здатні перешикуватися під високі вимоги і стандарти.
Про зарплатню та відчуття власної значимості
Найчастіше службовці вимагають підвищити зарплату лише тому, що працюють в атмосфері нудьги, розчарування і невдач. Вони сприймають зарплату як компенсацію за монотонну працю, що викликає розчарування, а не як нагороду за важку працю і велику відповідальність. Тому існує нагальна потреба робити кожну роботу як можна більш цікавою, і також уселяти кожному працівнику, незалежно від того, наскільки низьке положення він займає, почуття відповідальності і власної значимості.
Про авторитет і повагу
Не надто часто беруть до уваги той факт, що авторитет, яким володіє начальник, реально визначається тим, наскільки його поважають підлеглі. Важливо, щоб людина мала тільки одного начальника, якому б вона звітувала і до якого б відчувала щиросердечну повагу. Важко почувати повагу і готовність коритися, якщо багато керівників. У таких умовах не може існувати ефективна дисципліна, і керівник не може мати авторитет.
Про кваліфікацію персоналу
Коли компанія, стурбована низьким рівнем прибутку, починає конкретні кроки з метою урізати витрати, вона, як правило, скорочує штат співробітників. В результаті цього необдуманого кроку може відбутися швидке збільшення прибутків. Але, позбувшись від кваліфікованого персоналу, на навчання якого вимагаються роки, і одержавши короткочасний прибуток, така організація надалі може понести великі втрати.
Цю обставина нерідко випускають з уваги, оскільки вартість людських ресурсів не фігурує в традиційному фінансовому балансі, як, наприклад, вартість матеріального майна. Сучасні керівники завжди повинні пам’ятати, що довгострокові інвестиції коштів не лише сприяють підвищенню результативності організації, але й збільшують її реальний фінансовий актив.
Про необхідність контролю
Контроль завжди необхідний! Незалежно від того, чи делегує керівник свої повноваження підлеглим чи ні, він не може просто розслабитися і про все забути. Відповідальність менеджера перед власним начальством не зменшиться ні на йоту, якщо він передасть частину своїх повноважень підлеглим. Коли менеджер передає відповідальність і повноваження своєму помічнику, він повинен бути впевненим у тому, що той працює відмінно.
Керівники часто не зважуються передати свої повноваження, оскільки побоюються, що люди нароблять помилок, які буде важко виправити. Це свідчить про відсутність належного контролю і поганої організації праці.
Про стилі управління
Стиль менеджменту необхідно розробляти окремо для кожної галузі індустрії. Наприклад, метод спільної участі в управлінні буде добре працювати на виробництвах, що знаходяться на передньому краї сучасних технологій.
Якщо узяти фірму, що робить полімери, харчову компанію і компанію, що займається пакуванням, то з’ясується, що в полімерній фірмі має місце широкий розподіл відповідальності при прийнятті важливих рішень, харчова компанія — за помірну передачу повноважень, а пакувальна компанія працює з досить сильно централізованою системою контролю. Не тільки кожна компанія повинна мати свій власний, придатний тільки їй, стиль управління, але також і кожний керівник, що працює в цій організації.
Вибрані цитати Пітера Друкера
Саме менеджер відповідає за впровадження та функціонування знань
Бізнес, який можна легко визначити — це гроші інших людей
Культура компанії схожа на культуру країни. Ніколи не намагайтесь змінити її. Натомість, навчіться працювати з тим, що маєте.
Ефективне лідерство не має нічого спільного з вмінням робити промови чи подобатися тим, хто вас оточує; лідерство визначається результатами, а не атрибутами.
Управління — це вміння робити речі правильно, а лідерство — робити правильні речі.
Деякі компанії, які купили дорогі комп’ютери та встановили дороге програмне забезпечення щоб скоротити витрати на персонал, окрім витрат на саме обладнання тепер змушенні наймати ще більше персоналу. Щоправда, називають вони його „операторами” та „програмістами”.
Інновації — особливий інструмент підприємництва. Діяльність, яка наділяє ресурси новою можливістю створювати багатство.
Знання повинні постійно покращуватись та накопичуватись, а інакше вони зникають.
Вміння приймати правильні рішення — найбільш критична навичка на будь-якому рівні організації.
Управління за цілями працює — але тільки, якщо ви знаєте цілі. У 90% випадків ви їх не знаєте!
Більшість із того, що ми називаємо менеджментом, лише ускладнює життя іншим людям.
Моя ключова навичка, як консультанта — це вміння задавати запитання.
Жодна інституція не може вижити, якщо для управління їй потрібен геній або супермен. Вона повинна бути організована таким чином, щоб керувати нею змогла проста людина.
Постачальники, а особливо — виробники, володіють такою силою та владою тому, що мають інформацію про продукт чи сервіс, якою не володіє клієнт (або яка йому просто не потрібна) оскільки він довіряє брендові. Саме цим і можна пояснити прибутковість брендів.
Завдання маркетингу, розуміти клієнта настільки глибоко, що продукт чи сервіс продаватиметься самостійно.
Найкращий спосіб передбачити майбутнє — створити його.
Найважливіший аспект комунікації — чути те, що не було сказано.
Єдина річ, яку ми знаємо про майбутнє, це те, що воно буде абсолютно іншим.
Продуктивність — це відповідальність менеджера, а не працівника.
Основна ціль бізнесу — створювати споживача.
Немає нічого більш беззмістовного — ніж ефективно робити ту роботу, яку не слід було робити взагалі.
Час — це найбільш цінний ресурс. Поки ми не навчимось керувати часом — ми не зможемо керувати нічим іншим.
Сьогодні ми можемо сказати з повною впевненістю, що навчання — це процес, який триває все життя. А найбільш важливим вмінням — є вміння навчатися.
Бібліографія
- Friedrich Julius Stahl: konservative Staatslehre und geschichtliche Entwicklung (1932)
- The End of Economic Man: The Origins of Totalitarianism (1939)
- The Future of Industrial Man (1942)
- Concept of the Corporation (1945)
- The New Society (1950)
- The Practice of Management (1954)
- America’s Next 20 Years (1957)
- Landmarks of Tomorrow: A Report on the New ‘Post-Modern’ World (1959)
- Power and Democracy in America (1961)
- Managing for Results: Economic Tasks and Risk-Taking Decisions (1964)
- The Effective Executive (1966)
- The Age of Discontinuity (1968)
- Technology, Management and Society (1970)
- Men, Ideas and Politics (1971)
- Management: Tasks, Responsibilities and Practices (1973)
- The Unseen Revolution: How Pension Fund Socialism Came to America (1976)
- An Introductory View of Management (1977)
- Adventures of a Bystander (1979) (Autobiography)
- Song of the Brush: Japanese Paintings from the Sanso Collection (1979)
- Managing in Turbulent Times (1980)
- Toward the Next Economics and Other Essays (1981)
- The Changing World of the Executive (1982)
- The Last of All Possible Worlds (1982)
- The Temptation to Do Good (1984)
- Innovation and Entrepreneurship: Practice and Principles (1985)
- The Discipline of Innovation, Harvard Business Review, 1985
- The Frontiers of Management (1986)
- The New Realities (1989)
- Managing the Non-Profit Organization: Practices and Principles (1990)
- Managing for the Future: The 1990s and Beyond (1992)
- The Post-Capitalist Society (1993)
- The Ecological Vision: Reflections on the American Condition (1993)
- The Theory of the Business, Harvard Business Review, September-October 1994
- Managing in a Time of Great Change (1995)
- Drucker on Asia: A Dialogue Between Peter Drucker and Isao Nakauchi (1997)
- Peter Drucker on the Profession of Management (1998)
- Management Challenges for the 21st century (1999)
- Managing Oneself, Harvard Business Review, March-April 1999
- The Essential Drucker: The Best of Sixty Years of Peter Drucker’s Essential Writings on Management (2001)
- Leading in a Time of Change: What it Will Take to Lead Tomorrow (2001; with Peter Senge)
- The Effective Executive Revised (2002)
- They’re Not Employees, They’re People, Harvard Business Review, February 2002
- Managing in the Next Society (2002)
- A Functioning Society (2003)
- The Daily Drucker: 366 Days of Insight and Motivation for Getting the Right Things Done (2004)
- What Makes An Effective Executive, Harvard Business Review, June 2004
- The Effective Executive in Action (2005)
Посилання на перекладені праці та уривки
- «Бизнес и инновации»
- «Генеральный директор XXI века» (глава з книги «Лучшие идеи Питера Друкера»)
- «Друкер на каждый день. 366 советов по мотивации и управлению временем»
- «Задачи менеджмента в XXI веке»
- «Классические работы по менеджменту»
- «Менеджмент в некоммерческой организации. Принципы и практика»
- «Менеджмент. Задачи, обязанности, практика»
- «Новая парадигма менеджмента» (глава з книги «Задачи менеджмента в XXI веке»)
- «О профессии менеджера»
- «Практика менеджмента»
- «Стратегии бизнеса» (глава з книги «Эффективное управление»)
- «Управление в обществе будущего»
- «Энциклопедия менеджмента»
- «Эпоха разрыва. Ориентиры для нашего меняющегося общества»
- «Эффективный руководитель»
- «Эффективное управление»
- «Эффективный управляющий»
- «Эффективное управление предприятием»
Посилання
- Drucker Institute (англ.)
- Leader to Leader Institute (англ.)
- Біографія та праці Пітера друкера у Wikipedia (англ.)
- Людина, яка винайшла менеджмент (The Man Who Invented Management) — посмертна стаття про візіонера та теоретика бізнесу Пітера Друкера (англ.)
- Скажем прямо, я не верю в лидеров (рос.)
- За фасадом информационной революции (рос.)
- Эра социальной трансформации (рос.)
Сайт
Квітень 27, 2009
#
Цікава особа.Варта інформація.
я вже бачу цілісність (зі скечів власних ідей-починаю рух)-ДЯКУЮ!)
Сайт
Грудень 22, 2009
#
[...] В наведеному нижче відео бачимо пророчий монолог Пітера Друкера (Peter Drucker), в якому він по суті прогнозує розвиток [...]
Сайт
Січень 4, 2010
#
[...] з найвпливовіших теоретиків менеджменту XX століття Пітера Друкера. Він розповідає про керівників – тих людей, які не [...]
Сайт
Березень 15, 2010
#
[...] пасаж одного з найвпливовіших теоретиків менеджменту Пітера Друкера (Peter Drucker) про важливість конкуренції в бізнесі. Пітер Друкер [...]
Сайт
Червень 14, 2010
#
[...] з найвпливовіших теоретиків менеджменту XX століття Пітер Друкер (Peter Drucker) пояснює, чому час волонтерів має куди більшу цінність, [...]
Сайт
Травень 7, 2014
#
[...] менеджмента Пітер Друкер (Peter Drucker) якось сказав: “Ми витрачаємо багато часу, [...]
Сайт
Березень 17, 2021
#
[...] бизнес-модель отвечает на классические вопросы Питера Друкера: «Кто наш клиент?», «Что он ценит?». Она также дает [...]
Сайт
Жовтень 26, 2021
#
[...] не мало бути. У 1988 році Пітер Друкер (Peter Drucker) писав, що за наступні два десятиліття [...]